fredag 5. november 2010

Slike bor jeg!

Ettersom verken jeg eller Margit har våget å sove flere netter på barnehjemmet inntil Mayjora var tilbake, har Margit fått varmet seg opp på hotelrom, mens jeg har varmet meg opp på det rommet som jeg leier her i Potosi. Fridagene brukte vi på å få med oss flere turistattraksoner her i Potosi. Her er noe av det vi fikk med oss:

På utsiden ser det tydelig ut som en kirke, men da vi gikk en ble vi ikke helt sikre på hva dette bygget brukes til nå for tiden.

I forbindelse med alle helgens dager, kunne vi ikke unngå å ta oss en til til kirkegården her i Potosi. Det meste gikk helst rolig for seg mens vi var der, folk kom med blomster, mat og drikkevarer. Eneste plassen vi fant litt liv var den delen der de fattigste er begravt; her var det et band som spilte.

Alle helgens dager feires mye mer her i Bolivia enn hjemme! Huseigeren min fortalte meg litt om hvordan de hadde feiret. Den ene dagen hadde de vært rundt på husene til folk. Det er slik, om jeg forstod det rett, at de som har noen i huset som har dødd det siste året åpner opp huset sitt slik at hvem som helst kan gå inn. De som kommer inn blir servert småkaker og et lite glass med en alt for søt og ekkel vin. Jeg fikk selv smake både vin og kjeks av huseigeren min ettersom hun hadde mer enn nok av rester fra disse besøkene...

På tirsdags kveld var Mayora tilbake igjen fra Oruru, så etter disse herlige fridagen med turistattraksjoner, har vi komt oss opp igjen på jobb på barnehjemmet!

Så til slutt, noen bilder av rommet jeg leier. Det leier jeg for den smekke summen av 250 kroner i måneden. Det er flere hus på denne eiendommen og tilsammen bor det rundt syv familier her. Rett og slett et lite nabolag, på en liten plass! Folka som bor her veldig hyggelige, jeg har varmt vann i dysjen og rommet mitt er varmt, så jeg er fornøyd!

Inn denne døra bor jeg! Ligger rett ved siden av dagsenteret Maria Cristina.

Jeg bor helt innerst i dette "nabolaget". Så dette blir vel "gangen inn til huset mitt.

Opp denne trappa, så er vi snart fremme til rommet mitt!

Vi nærmer oss! Døra til venstre er forresten inn til kjøkkene til huseigeren min. Av og til får jeg frokost der =)

Her er rommet mitt! Ikke alt for stort og heller ikke alt for fint, men akkurat passelig varmt!
Og, det skal jeg si, jeg har gått til innkjøp av en veldig god dyne, i stedet for lag på lag med disse tunge ullteppene som vanligvis brukes.

Ja, badet til slutt! Det deler jeg sammen med huseiger og sønnen hennes. Det skjer både titt og ofte at det ikke går an å trekke ned. Så ofte at jeg tror jeg egentlig burde latt være å delt akkurat den informasjonen!

1 kommentar:

  1. Hahaha :) fint at du mye informasjon!

    Syns det såg koselig ut det rommet ditt.

    Gi meg et hint neste gang du e klar for litt skyping!

    Klem

    SvarSlett