onsdag 8. desember 2010

Papá Noél og adventsgleder!

Nå har jeg holdt ut nesten to uker i Potosi, så da belønner jeg meg selv med å ta en tur til Cochabamba denne helga! Jeg skal vel kanskje ikke si “holdt ut” som om alt er helt uutholdelig her, tvert imot så har tilstandene bedret seg og jeg trives heller bra her oppe i høyden!

Først og fremst så har det vært en glede å få på plass varmeovner! Nå slipper jeg å gå med ullundertøy, t-skjorte, genser, alpakkagenser og vinterjakke inne.

Dagen etter at jeg kom tilbake fra Cochabamba flyttet jeg opp på barnehjemmet. Selv om jeg var godt fornøyd der jeg bodde, er jeg enda mer fornøyd med å bo på barnehjemmet. Rommet mitt er rett ovenfor gutterommet, det er vel kanskje den eneste ulempen om jeg vil se det slik. Lyder fra krangling, hopping i senger og flytting på senger hver eneste kveld…

Rommet mitt: stort og fint med knirkegulv og en høyt verdsett varmeovn.

Usikten fra vinduet mitt. Nesten som å se ut fra en fengselsgitter, men det er bedre det enn at vinduer går i stykker... Om dere klarer å se den store bygningen i midten, så er det der ungene skal gå på skole når de starter opp etter sommerferien.


Her er ustikten fra andre siden av barnehjemmet.

Enda finere er det å se utover Potosi etter at det er mørkt!

Desember for meg har helt siden jeg kan huske betydd pakkekalender. Vel, jeg får desverre ikke pakkekalender av mor nå lenger. I stedet har jeg brakt skikken videre til Himmelbjerget. Dagen før 1. desember var vi alle i full sving med å lage julenissen som skulle bli pakkekalenderen våres. Ingen av ungene skjønte helt hva jeg mente med denne pakkekalenderen, men da første luke ble åpnet begynte de å skjønne! Nå sitter alle spent hver morgen for å se hvem som får dagens presang.

Her er vi i gang med å krølle og lime papir. Det var mye arbeid, så vi hoppet sent i seng denne kvelden.

Miguel i arbeid =)

Til slutt ble vi heldigvis ferdige. Her er Omar med Papá Noél.

Og her er alle sammen med Papá Noél! Den lilla og hvite esken som Agripina holder, er gaven som hver dag inneholder gaver til ungene.

I dag var presangen til alle; dart. Så i ettermiddag kastet vi piler til den store gullmedalje og fikk til slutt en flink vinner med navn Agripina.


Seiersjenta!

Tilslutt slenger jeg med noen bilder dagsenteret og diverse andre ting!

Her er ungene på Maria Cristina i full gang med å lage papirbilder.

En stolt Adriann med Minnie!

Jonathan

Resultatet!

Søndager er det søndagsskole her på barnehjemmet for ungene i nabolaget. Det er nok få i nabolaget som slunter unna, for lokalet er alltid stappfullt! Med den beste sangstemmen de har synger de for full hals =)

Unger, unger, unger...


Og et siste bilde og hilsen til Tía Margarita! Ungene sammen med en plakat med bilder fra tiden med tía Margarita =)

Ja, så må jeg ikke å glemme å nevne en siste god nyhet! Jeg sitter faktisk på rommet mitt nå og blogger! Med andre ord, vi har internett på Himmelbjerget!

2 kommentarer:

  1. Takk, Elise! For kjekke bilder og litt innblikk i hverdagen og juleforberedelser der. D varme i en mørk og kald hverdag her. Ser kje vekk fra at eg komme te å feira flerne juler i Bolivia, det va den beste julå i fjor. Ser ud så både du og ungane trives og d e veldig godt å se :)

    SvarSlett
  2. Elise!
    Fytti, det e kjekt å lesa på bloggen din :) Eg kjenne eg godt konne tenkt meg å vert me i reisefølge som tar turen ner te deg øyestraks :) D e kjekt å se at det går så bra som det gjør, du e heldig som får feira jul i Bolivia i år igjen :) Konne gitt møye for å ha feirt jul i CR i år og. En lang kilometermail e forresten snart på vei, bare så du e advart ;) Gla i deg!

    SvarSlett