fredag 24. desember 2010

God jul!

Her kommer en julehilsen fra meg her i Potosi!


God jul og godt nyttår alle sammen!

På tide med en liten oppdatering og på tide å ønske alle en god jul! Selveste julaften i dag jo… jeg gleder meg til julefeiring her i kveld, sammen med alle rampungene her på Himmelbjerget!

Først av alt så har jeg vært i Cochabamba nok en gang og varmet meg opp! Det ble mange timer tilbrakt på Canchaen, markedet, for å handle inn julegaver til ungene her på barnehjemmet. Så om jeg ikke allerede var forsynt, er jeg nå mer en forsynt av det alt for stappfulle og illeluktene markedet. Ellers var grunnen for dette Cochabamba-besøket graduasjoenen til den ene dattera til tia Sonia. Tia Sonia er en av tantene som jobber på Corazon Grande, veldig smilende og glad! 11. desember ble Emma graduert fra videregående, så når skole/studie starter opp i februar igjen skal hun begynne å studere språk. Graduasjonen var for så vidt flott og intressant, men som alt her i Bolivia, begynte det ikke på tida og varte heller vel og lenger. En time for seint starta graduasjonen og da den endelig starta tok det enda tre timer før alt var ferdig. Det ble en tårevåt avskjed med skolekamerater for Emma. Etter graduasjonen var det middag hjemme hos tia Sonia. Etter familiens tradisjon ble det servert en kyllingsuppe med disse herlige små, svarte potetene. Jeg kommer ikke på navnet i farten, men disse potetene er tørket, nedgravd i jorda, ja ikke vet jeg helt hva de gjør med disse pototene…noe rart er det i hvert fall for oss utlendinger!

Emma i uniformen for å bli graduert.


Hver eneste elev blir høytidelig lest opp og går opp på rød løper samen med foreldre/faddere. I dette tilfellet til Emma fikk Ivan, frivillig på Corazon Grande, gå sammen med Emma og faren. Framme med scenen får de diplom.

Siste dagen i Cochabamba rakk jeg å få med meg litt av Lucia-feriringen på Corazon Grande. Gode pepperkaker, julemusikk, julegrøt og ikke minst flott Luciatog, altså; god julestemning!

Janett synger Lucia på svensk! Rent og pent...var det vel akkurat ikke!

Så. Nå skal dere sleppe å lese så mye mer! I stedet slenger jeg med bilder fra den siste tiden i Potosi. Julebaking, julelys, julestrømper og julemusikk!

Kakemennbaking!

Miguel og Orlando


En fin, ferdig pyntet kakemann.

Og mange fint pyntet kakemenn!

Pepperkakebaking på dagsenteret Maria Cristina.



Og pynting av pepperkake!

Jada, mandag ankom den lille valpen her! Så nå har vi vakthund =) Ungene valgte det klingende navnet Body. De var ikke helt klar over at body betyr kropp...

Rosa og Body. Body var så heldig å få bli med oss ned til plazaen samme kveld og se på julelysene!

Mandags kveld tok vi turen ned til Plazaen for å se på julelysene. Og det var fint kan jeg si! Aldri har jeg sett en plaza så stappfull av lys i alle muligeblinkende farger!

Ungene var mer en ivrige på å bli tatt bilder av. Problemet var heller å få et klart bilde.. noe jeg aldri lykktes med.


Englenen Gabriel =)

Her er et bilde fra juleavslutningen på dagsenteret, som var nå på onsdag. Først var spiste vi pepperkaker og drakk kakao. Etterpå var det lek og sprell og lydnivå på topp, før maten ble servert: Bakte pototer, kylling i ovnen, maiskolbe, salat, tomat og rødløk. En rett som spises med hendene. Før ungene gikk hjem ble det utdelt julegaver til alle: en leke og snop.

Omar baker pepperkaker.

For en gang skyld, samarbeid!

Ferdig pyntet pepperkake , nam!

Her lager vi julestrømper! Nå er disse hengt opp og fulle med snop!

Joda, jentene kunne sy, men det var litt værre med guttene.

Adriana og julestrømpen!

Nå mangler bare Askepott, familie, pinnekjøttet... neida, jul er det her også!

1 kommentar:

  1. GOD JUL, ELISE!!!:) Håbe du kose deg masse!
    Nå komme snart dine kjære søsken ner, så då får d bli julestemning t tusen!;) hehe..
    Her har me maaaaasse snø- eg liiiige d! (så lenge eg kan ver hjemma å ikkje streva me å komma meg på jobb..heh)

    Kos deg videre i julen- du e goe som ordne t god jul for de små!

    Klem

    SvarSlett