torsdag 31. desember 2009

Juletider

Det er høytid og på høy tid med en oppdatering!

Nå har jeg feiret jul for første gang langt borte fra familie og Norge! Og det har vært fantastisk (selv om jeg må innrømme at jeg har hatt litt hjemlengsel…)! 22. desember fikk jeg besøk Ingrid, som for tiden bor i Brasil, så jammen var det ikke bare jentene på barnehjemmet jeg feiret julen med, men også med sammen med min aller beste vennine.


Da julekvelden kom og jeg og Ingrid tok på oss finstasene og gikk inn på barnehjemmet, var det som om hele julestemninga kom mot meg! Julemusikk, jentene med fine kjoler og nisseluer og et fint dekket langbord, og etterhvert lukten av julemat, ikke norsk julemat, men finsk. Det finske ekteparet som er her på besøk (“besteforeldrene”) stod for maten! Og den var god!

Elisabeth, Clara, Neydi

Roberta, Ingrid, Elisabeth

Jeaneth med nisseluen rett opp!!

Jeg og Julia

Alba leser juleevangeliet

Jenny (en av jentene) hadde vært bekymret stort sett hele kvelden for at julenissen ikke skulle komme. Heldigvis for henne og de andre jentene, så hørte vi banking på døra ikke lenger etter maten. Ja, og inn kom julenissen! Han hadde med pakker til alle jentene; alle fikk klær og en leke.

Spente jenter!!

Rosita og julenissen

Jenny, Julia og Clara pakker opp julegaver

Etter besøket av julenissen gikk resten av kvelden med til å prøve de nye lekene =) Rosita, en av de minste jentene, hadde til og med forstått hvordan hun kunne få prøve ut andre leker: Først reklamerte hun om den fantastiske dukken hun hadde fått; den kunne jo til og med skrike! Så sa hun fint til Paty at hun kunne låne dukken om hun ville, og jo, det ville Paty, deretter spurte hun enda finere om å få prøve barbiehesten til Paty. Og Paty sa ja =)

Prøving av de nye syklene

Jammen var det kjekt å glede seg på vegne av alle de glade jentene!

De eldste jentene fikk Mp3-spiller til jul. Selvsagt uten musikk, så en kveld kom de inn i huset mitt fikk lagt inn musikk (jeg har jo både Mac og musikk). Fnisete fjortisjenter med ny musikk var et herlig syn!


Så kom tiden for å bruke penger fra to svært så snille mennesker! Da mor og far kom fikk jeg en konvolutt med penger og en lapp der det stod: “Sender med litt julegaver til de små.” Ettersom jentene fikk nok materielle julegaver, ble det heller en opplevelsejulegave. En kveld med de eldste jentene og en kveld med de mellomste jentene på bowling og pizza. Det var første gangen for alle på bowling! Vi koste oss alle sammen og jeg må bare legge til at alle jentene oppførste seg eksemplarisk!

På pizzarestaurant med fnisete fjortisjenter!

Vi avsluttet begge kveldene med å dra på plaza Cobija, visstnok den finest dekorerte plazaen av de alle. Og, jo, den imponerte! Her er Vichy under den ene dekorasjonen!

Og her er hele den eldste gjengen!

Mandags kveld var det de mellomste jentene sin tur. Her er Maria og en tung bowlingkule!

Maria, Ingrid og Neydi

Etterhvert litt for mye sukker til jentene!

Neyda og ja... et glass med Coca Cola, ikke vin =P

De mellomste jentene under reinsdyrdekorasjonen på plaza Cobija.

Ja, så må jeg ikke glemme å fortelle at jeg endelig fikk anledning til å være med jentene på ridning. Lørdag 26. desember, kl. halv 8, drog vi fra barnehjemmet og bort på ridninga. Jentene har gått på ridning nesten hver lørdag siden oktober! De er flinke, mye flinkere enn meg! Jeg har ridd to ganger i mitt liv, så det var klønete rett og slett da jeg satte meg opp på hesteryggen og ridde! Uansett, gøy å få prøve.. men enda kjekkere å få se på jentene!


Clara

Alba


Siw

(Husker ikke navnet på alle hestene, men må bare nevne at den ene het Vodka)

Håper alle har hatt en fin jul og et godt nyttår!! =)

1 kommentar:

  1. Hei elise :)
    Kjekt å høra at du har d bra :D like bloggen din ;)

    ville bare sei at eg savne dg og glede meg masse t å treffa dg igjen :) <3<3

    Klem Ine :)

    SvarSlett